مجله خبری بابک

جدیدترین اخبار روز جهان

پنج راهبردها تسلط وسواس فکری


افکار وسواسی در OCD اغلب شامل تصور نتیجه ترسناک هستند. ممکن است انها هوشیاری لازم را برای این کار احساس کنند، اما این کار ممکن است باعث شود گوش به زنگی یا حواس جمعی بیش از حدی برای بروز افکار یا نشانه ها در فرد به وجود آید؛ که خود اضطراب را بالا می برد. فرد حداقل 1 ساعت در روز را صرف این افکار یا رفتارها می کند. در هر سوال، گزينه صحيح را انتخاب نماييد. هر گونه بی نظمی می تواند ذهن این افراد را دچار اختلال کند. افراد افسرده درگیر افکاری هستند که مربوط به گذشته است اما راهکاری برای حل آن پیدا نمیکنند. از طرفی باید این نکته مهم را نیز در نظر داشت که انواع درمان وسواس فکری بسته به میزان همکاری بیمار و همچنین دانش و تجربه درمانگر به زمان متفاوتی برای اثر گذاری نیاز دارند. ERP شامل قرار دادن فرد مبتلا به OCD در معرض موقعیتها یا اشیایی است که باعث ترس و اضطراب او میشود.

این وسواسها به طور معمول تکرار میشوند و میتوانند به شکل افکار، ایدهها یا احساساتی مزاحم باشند. کسانی که دچار اختلالات خورد و خوراک هستند نیز گرفتار افکار مزاحم میشوند. این بیماری موجب ایجاد افکار نادرست و به طور کلی وسواس فکری شدید خواهد شد. برخی از افراد مبتلا به وسواس فکری شدید ممکن است وسواسهایی پیرامون سوءظن داشته باشند. آنها از این ترس دارند که توسط افراد دیگر و یا حتی محیطزیست آلوده شوند. OCD اغلب در دوران کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود؛ به طور متوسط باید گفت علائم در سن 19 سالگی ظاهر می شود. در خویشاوندان افراد مبتلا نیز شیوع اختلال وسواس فکری عملی بالاست که این بیشازپیش نقش ژن را در اختلال نشان میدهد. وسواس فکری چیست؟ این پرسش بخش کثیری از افراد است. یا نمیدانند که تفاوت نشخوار ذهنی و وسواس فکری چیست. نشخوار فکری در انسان چیزی همانند نشخوار حیوانات است با این تفاوت که این کار در ذهن انسان انجام میشود و محتوای نشخوار افکار انسان است. به عنوان مثال، ژن هایی که بر نحوه پاسخ مغز به انتقال دهنده های عصبی دوپامین و سروتونین تأثیر می گذارند، ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند. این دردها که در افراد با اضطراب و وسواس های فکری بیش تر رخ می دهند معمولن ماهیت تیرکشنده و نقطه ای دارند و با اضطراب و نگرانی تشدید می شوند.

این در گیری ذهنی ممکن است در مواردی چون اعداد یا نامها یا تاریخ ها و رویداد ها و یا حتی حروف رخ دهد ، مانند تاریخ رویداد ورزشی ، شماره بازیکنان. این گونه افراد در زندگی روزمره خود مشکلات فراوانی خواهند داشت و تمام افکار آن ها درگیر این موضوع خواهد بود که آیا همه جا و همه چیز را چک کرده اند یا نه. در یک مطالعه، محققان دوز روزانه ۵۰۰ میلی گرم روغن گل گاوزبان را به بیماران وسواس دادند و بهبود خوبی را در علائم مشاهده کردند. بااینحال نمیتوان این روش درمانی را بهعنوان روش قطعی برای درمان در نظر گرفت. این افکار مزاحم زمینهساز تشدید اختلال در فرد میشوند. مشکل این است که گاهی این افکار به وسواس فکری تبدیل می شوند. اختلال وسواس فکری - اجباری (OCD) یک اختلال اضطرابی است. اگر اختلالات اضطرابی را یک درخت بدانیم ریشهٔ این درخت نشخوارهای ذهنی است.

نشخوار ذهنی پایه و بنیان اختلالات اضطرابی است. وسواس یک اختلال روانی است اما نشخوار ذهنی یک اختلال روانی نیست. اين آزمون جهت بررسي و غربالگري اختلال وسواس اجباري يا OCD طراحي شده است. مطالعات تصویربرداری منبع مورد اعتماد نشان داده است که مغز افراد مبتلا به OCD با تفاوت های مشخصه ای کار می کند. میتوانیم تفاوت این دو فرآیند شناختی را بهتر درک کنیم. عوامل ژنتیکی، عصبی، رفتاری، شناختی و محیطی همگی ممکن است نقش داشته باشند. این هورمون شادی بخش است و تا حدی نقش زیادی در درمان قطعی وسواس فکری شما دارد و می تواند شما را از افکار ناراحت کننده دور کند. در نتیجه این اطلاعات دوباره به ناهشیار ذهن بازمیگردند. تا دوباره این محتوا به ناهشیار ذهن بازگردانده شود. گاوها به خاطر ساختار سیستم گوارشی که دارند، آنچه را خوردهاند دوباره بالا میآورند و میجوند سپس دوباره قورت میدهند. یادداشت کردن : تلاش برای ثبت سوابق آنچه در طول روز اتفاق می افتد یک روش ایده آل برای هماهنگی بیشتر با ذهن و بدن است . در این نوشته شما را با نشخوار فکری و تفاوت آن با وسواس آشنا خواهم کرد. تفاوت نشخوار فکری و وسواس چیست؟

بیشتر مردم تفاوت استرس و اضطراب را نمیدانند. از مطالعه و بررسی بیمارانی که از درمان TMS که ناحیه پیش از SMA را مورد هدف قرار گرفته بودند، دریافتند که علائم افسردگی و اضطراب همزمان با علائم OCD نیز کاهش مییابد. برخی از افکار وسواسی میتوانند شک و تردیدهای دائمی را در مورد قفل بودن درهای خانه ایجاد کنند. OCD با وسواس و اجبار مشخص می شود، اما شیوه های بروز علائم وسواس در افراد مختلف متفاوت است. این افراد همواره در مورد فریاد زدن یا رفتار نامناسب در جمع فکر میکنند. این سوالی است که قصد داریم در این مطلب از بلاگ گالری پرسته به آن پاسخ دهیم. وراثت یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به این اختلال می باشد. نشخوارهای فکری در برخی از اختلالات شخصیت مانند اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت خودشیفته، نمایشی و… در اختلالات روانشناختی زیر نشخوار فکری دیده میشود. شدت پریشانی در وسواس بیشتر از نشخوار فکری است. در ادامه با مدیست همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

یک مشاور متخصص با بررسی هرکدام از این چهار نمره در کنار هم و همینطور با استفاده از روشهای دیگری مثل مصاحبه به یک تشخیص قطعی راجع به شما خواهد رسید. در ادامه بحث وسواس فکری شدید اطلاعات جامعتری در این زمینه ارائه میکنیم. اما نشخوار فکری میتواند دربارهٔ گذشته، حال یا آینده باشد. نشخوار ذهنی یا نشخوار فکری چیست؟ وسواس فکری عملی چیست؟ در اختلال وسواس فکری-عملی، افکار وسواس گونه و اضطراب آور با وسواس های عملی معمولا همراه می شود. ترس اولیه ممکن است در حوالی یک دوره استرس شدید، مانند یک رویداد آسیب زا یا از دست دادن قابل توجه شروع شود. به طور معمول، فرد مبتلا به OCD ممکن است تشخیص دهد که افکار وسواسی او درست نیست، اما همچنان در رها شدن از این افکار یا متوقف کردن رفتارهای اجباری با مشکل مواجه میشود. نگرانی در رابطه با یک بیماری مانند کرونا و سرطان و…یک نوع وسواس فکری است که مدام همراه فرد بوده و ذهن او را درگیر می کند.

وسواس بیش از نگرانی های طبیعی و روزمره است و افراد مبتلا به وسواس، افکار و نگرانی های بیش از اندازه را تجربه می کنند و باعث می شود دائما در تلاش برای سرکوب کردن و درگیری با این افکار باشند. وسواس فکری را می توان یکی از دردناک ترین و بدترین مشکلات روانشناختی در افراد دانست که فرد را از نظر فکری واقعاً آزار می دهد. چه زمانی برای نشخوارهای فکری پیش روانشناس برویم؟ این فرآیند تلاشی برای کاهش پریشانی، جبران ناکامیها و تجارب بد گذشته است. مانند مشکلات روزمره، تجارب تلخ، موقعیتهای استرسزا و تروماتیک، نگرانی دربارهٔ آینده و… یادآوری تجارب تلخ گذشته یا نگرانی پیرامون آینده او را پریشان میکند. این افکار میتواند مربوط به رخدادهای گذشته و تجربههای تلخ یا تروماتیک، مسائل زمان حال یا نگرانی پیرامون آینده باشد. داشتن افکار و رفتارهای وسواسگوخیر به معنی این نیست که شما حتما دچار اختلال وسواس فکری-عملی هستید. شما می توانید با صرف زمان کوتاه و پرکردن یکی از این پرسشنامه ها، تا حدود زیادی احتمال وجود این اختلال را در خود تشخیص دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان وسواس کلیک کنید.

یک نظریه نشان می دهد که فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری می آموزد که از ترس ناشی از موقعیت ها یا اشیاء خاص با انجام مراسمی برای کاهش خطر درک شده اجتناب کند. البته، اصطلاح نشخوار فکری کمی گمراهکننده است، چراکه همه افراد زنده افکار مزاحم دارند، و همه مبتلایان به OCD «افکار مزاحم» یعنی «وسواسهای فکری» خود را نیز دارند. در نتیجه به کمک مکانیزمهای دفاعی تلاش میکند تا افکار مزاحم و نگرانیهای پیرامون آن را فراموش کند. در این وسواس فرد تصور میکند وسایل و اجسام میتوانند آلودگی و بیماری را منتقل کنند به همین دلیل دچار اضطراب می شود و به شستن اجباری وسایل و اجسام روی می آورد. معمولا وسواس فکری، زمانبر است و پریشانی و اضطراب قابل توجهی را به همراه دارد. و حل مسئله را به همراه ندارد زمینه را برای افزایش نگرانی، ترس و اضطراب فراهم میکند. درمان اصلی این بیماری با داروهایی که توسط روانپزشک تجویز میشوند، انجام میشود و فرد برای این که داروها اثر بگذارند، باید صبور باشد چون داروهای وسواس، معمولا بعد از حداقل یک ماه تاثیرات خود را نشان میدهند.

محتوای نشخوار ذهنی نسبت به وسواس، منطقی و قابل پذیرش است. با این نوع وسواس، افراد همواره نگران بیمار شدن هستند. ممکن است در برخی از افراد این نشخوارهای فکری با تقویت شدن، تغییر شکل پیدا کنند و تبدیل به وسواس شوند. تست وسواس فکری مادزلی (MOCI) یکی از پرکاربردترین تست های روانشناسی برای ارزیابی وسواس و علائم آن در افراد با علائم بالینی و به عنوان یک ابزار غربالگری در جمعیت غیر بالینی است. این مطلب را تیم تحریریه بوکاپو برای شما نوشته است؛ تیمی متشکل از نویسندگانی که تمام تلاششان را میکنند تا کارآمدترین مطالب را برایتان تولید کنند. 9- آیا شما خیلی نگرانید که به دلیل اینکه به اندازه کافی مراقب نبودید به یک عزیز آسیب می رسد؟ در مسیر سلامتی و خودمراقبتی همراه شما هستیم. در این فرآیند موضوعی از ناهشیار ذهن فرد او را آزار میدهد. پس از مدتی ترس و فوبیای فرد فرو ریخته و دیگر نسبت به آشغال وسواسی نخواهد داشت. به عنوان مثال می توان به کسانی اشاره کرد که اجبارهای کنترلی دارند که ممکن است از انجام وظایف یا موقعیت هایی که باعث افزایش احساس مسئولیت و/یا احساس ناامنی در آنها می شود اجتناب کنند.

چنین وسواسهایی اغلب وقتگیر و برای فرد ناراحتکننده هستند ولی متأسفانه بیمار کنترلی بر آنها ندارد. استفادهی گسترده از درمانهای مختلف برای بیماریهای مزمن جسمی (مثل دیابت، ام اس، فشار خون و…) و ویژگیهای مختلف شخصیتی هم، با اختلالات افسردگی ارتباط تنگاتنگی دارند. این وسواسهای جسمی میتواند منجر به وسواسهای مرتبط با بیماری و یا ایجاد درد تخیلی شود. در نتیجه لازم است که تاریخچهی دقیق از گربه گرفته شود و معاینهی جسمی انجام شود. دکتر گلن الیوت روانپزشک ارشد و مدیر پزشکی شورای بهداشت کودکان درکالیفرنیا در مبحث درمان رفتار های وسواس گونه در افراد دارای اوتیسم عنوان می کند که نمی توان از روش درمانی CBT برای افراد دارای اوتیسم در درمان وسواس و یا رفتار های ریچوال استفاده کرد چراکه مشارکت فرد دارای اتیسم در روش CBT پایین است. از آنجایی که بیمار برای جلسات درمانی 40 دقیقه ای به راحتی دراز می کشد، ممکن است زمان خود را به خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون بگذراند. این افراد حتی دوست ندارد توسط افراد دیگری لمس شوند و یا حتی فرزندان خود را لمس کنند. نگران نباشید، این موارد حتی در افراد مشهور وسواسی هم دیده می شود، پس تنها نیستید!

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از بهترین روانشناس دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

[ بازدید : 25562 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 مرداد 1402 ] [ 20:37 ] [ بابک ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]